Ga naar de inhoud
  • Dit kun je doen
  • Waarom meedoen
  • Wat kun je verwachten
  • Meer weten
  • Contact
Menu
  • Dit kun je doen
  • Waarom meedoen
  • Wat kun je verwachten
  • Meer weten
  • Contact
Startpagina 'Nieuwe dag, nieuwe boom'
De "boomkiezer'

Veelgestelde vragen ‘Nieuwe dag, nieuwe boom’.

Wat kost het?

Je hoeft niet voor de boom te betalen. Deze krijg je gratis van ons.

Moet ik de boom zelf planten?

Ja. Bij levering van de boom ontvang je een flyer met plantinstructies. Via een QR-code op de flyer kun je ook een instructiefilm bekijken (wordt beschikbaar gesteld door de boomkweker) Volg deze nauwkeurig op en zorg eventueel voor hulp bij het planten van de boom.

Waar moet ik rekening mee houden?
  1. Denk goed na over of de boom ook echt in je tuin past wanneer deze volwassen is.
  2. Let goed op de specificaties van de boom en met name de windbestendigheid en grondsoort. Het is belangrijk dat de juiste boom op de juiste plaats staat.
  3. Bespreek je keuze eventueel met buren om mogelijke klachten te voorkomen. Kleine bomen worden immers groot.
Zijn er nog andere voorwaarden?

We geven per jaar 365 bomen weg met de actie “Een nieuwe dag, een nieuwe boom”. Als er meer dan 365 aanvragen per jaar binnen komen, zullen we een selectie maken op basis van waar de bomen de grootste bijdragen leveren aan een groenere leefomgeving. Dit is afhankelijk van het percentage bomen dat per buurt aanwezig is. Hiervoor gebruiken we de Bomenmonitor. Mocht je buiten de selectie vallen, dan word je hier per e-mail over geïnformeerd.

Hoe wordt de boom geleverd? En hoe snel moet ik deze planten na ontvangst?

De boom wordt als wortelgoed geleverd. Dit betekent dat er geen kluit met aarde rond de wortels zit. Het is belangrijk dat de wortels niet uitdrogen. Zorg er daarom voor dat de boom snel na ontvangst geplant wordt, of dat je de wortels vochtig houdt. Geef ook voldoende water na aanplant en in het eerste jaar bij droogte.

Wanneer komt de boom? Is er levertijd?

Bomen kunnen het beste geplant worden in het voor- of najaar. Daarom leveren we de bomen in december. Als je aanvraag wordt toegekend ontvang je meer informatie over de exacte levertijd.

Moet ik de boom zelf ophalen of wordt deze bij mij thuis geleverd?

De boom wordt bij je thuis geleverd. Mocht je niet thuis zijn dan zal de leverancier de boom bij de voordeur neerzetten, voor de boom is het de beste keus. Hierdoor kun je de boom z.s.m. in de grond zetten.

Krijg ik altijd de boom die ik kies?

Je geeft een eerste en tweede voorkeur door. Wij doen ons best om je eerste voorkeur boom te leveren, maar kunnen dit niet garanderen. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen die we per boomsoort ontvangen en de beschikbaarheid bij de boomkweker.

Ik wil graag een boom voor op mijn bedrijventerrein, mag dat ook?

Ja, zolang de grond particulier eigendom is en er een geschikte ruimte voor is, kun je meedoen aan de actie.

Mag ik ook meerdere bomen bestellen?

Nee, er is een beperkt aantal bomen dat we kunnen leveren. Daarom mag er 1 boom per adres/persoon besteld worden.

In welke buurt woon ik?

Dit kun je controleren in de bomenmonitor. Klik rechts op de “Lijst met lagen” en selecteer alleen ‘Percentage bomen per buurt’. Zoek op de kaart jouw straat of buurt op. Klik op de kaart op jouw straat en er verschijnt in beeld tot welke buurt dit behoort. Dit is de buurt die je in het bestelformulier dient te selecteren.

Heeft u toch nog een vraag? Mail deze dan naar klimaat@groningen.nl of neem contact op via telefoonnummer 14 050.

Groningen Klimaatbestendig is een initiatief van de gemeente Groningen.
Gedempte Zuiderdiep 98  |  9711 HL Groningen
klimaat@groningen.nl

Cookiebeleid | Privacy Statement | Toegankelijkheid

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}